ازاي تغير شخصيتك وتكون أفضل نسخة من نفسك

فكرة إن الواحد يغير شخصيته مش حاجة غريبة على حد، الدنيا دايماً في حركة وتغيير، والنفس البشرية مش استثناء كلنا عدينا بتجارب ومواقف بتأثر فينا وبتحطنا في اتجاهات جديدة، بنحب نغير من نفسنا لأسباب كتير، وممكن يكون السبب واضح وممكن يكون غامض، بس الأهم إننا بنتغير، وبنحاول نبقى أفضل نسخة ممكنة من نفسنا.

في المقال ده، هنتكلم عن أسباب التغيير في الشخصية، وأهمية الاهتمام بنفسنا، وطرق تحقيق التغيير اللي بنتمناه وهنشوف إزاي التغيير ده ممكن يكون لصالحنا في كل مجالات حياتنا، سواء شخصية أو مهنية.

تغير الشخصية يبدأ من تغير العقلية 

في حاجات كتير بتقدر تغير في شخصيتك علشان تبقى أحسن نسخة من نفسك، زي:

  • ركز على تغيير العادات اللي فيك، ممكن تعديل سلوكياتك وتكون حد جديد، بس الحاجة دي بتحتاج مجهود ووقت عشان تتعلم العادات الجديدة دي.
  • لازم تهتم بتغيير الاعتقادات اللي في دماغك، لو اتفكرت إنك مش هتقدر تتغير، ده اللي هيحصل فعلا، بس لو اتفكرت إنك قادر تغير واتوكلت على ربنا، هتشوف الفرق بالتأكيد.
  • مهم جدا إنك تقدر تقدر جهودك وتقدمك، وتمدح نفسك مش بس أول ما توصل لهدفك ولكن طول فترة التغيير.
  • لازم تتظاهر إنك عمال تتغير، مهما كانت صفات اللي عاوز تكون عندك، بس لازم تعيش وتتصرف زي اللي عاوز تكون عليه، ومع مرور الوقت هتلاقي إن السلوك ده بقى جزء منك.

في النهاية، التغيير مش حاجة سهلة بس ممكن تحققها لو كانت نيتك صافية وعندك إصرار تعملها.

خطوات تغيير الشخصية

موضوع تغيير الشخصية مش صعب زي ما بيتخيل كتير بس محتاج نضبط طريقتنا فيه شوية لازم نفكر فيها زي أي حاجة تانية، نعمل خطوة بخطوة ونتابع، وبكده هنلاقي نفسنا قدرنا نوصل للتغيير اللي عاوزينه.

1.قيم نفسك 

التغيير للأفضل مش حاجة سهلة، لازم تمشي فيه خطوه خطوة وأولها إنك تقيم نفسك صح يعني لازم تعرف نقاط ضعفك ونقاط قوتك عشان تقدر تتعامل معاها، لأن كتير بيفكروا إن الشخصية اللي عندهم مش ممكن يتغير، وده غلط.

قبل ما تبدأ تغير نفسك لازم تعرف حقائق زي إن في جوانب في شخصيتك ممكن تتسيطر عليك وتأثر فيك بشكل واضح وفيه ناس بتكون عندها ضعف في الذات ممكن يكون سببه التربية اللي اتعودت عليها من صغرها.

2.غير البيئة الي حواليك 

لو حابب تغير شخصيتك وتكون أحسن، ممكن تبدأ بتغيير البيئة اللي حواليك، يعني ممكن تدخل حاجات جديدة في حياتك، زي ما تشترك في نشاطات جديدة أو تعرف ناس جداد وعلى سبيل المثال، لو انضممت لنادي رياضي، أو قريت مواضيع جديدة أو حتى لو واجهت مخاوفك، ممكن تشوف نتائج غير متوقعة، عشان ما تقعدش تعيد نفس الحكاية تاني وتاني.

3.متقارنش نفسك بحد

لما الواحد يوقف يقارن نفسه بالناس اللي حواليه ويقبل نفسه ويحترمها ده بيبقى من أحسن الحاجات اللي بتساعد الواحد يتقبل نفسه ويتعايش معاها.

 مفيش حد كامل ولا حد بيشبه حد تاني كل واحد فينا عنده صفاته الخاصة اللي بتميزه عن الناس اللي جنبه فمهم إننا نركز على الجانب الإيجابي فينا ونحاول نطوره عشان نكمل نغير ونزود على نفسنا كل اللي بنحتاجه، ومتتشغلش بالناس التانية واللي حواليك.

4.غير مظهرك للاحسن 

متفكرش إن اللبس هو اللي بيحدد شخصيتك لكنه مهم و بيساعد في تعديل طريقة تفكيرك، ممكن ميحصلش تغيير كبير في شخصيتك، بس هتبقى تذكير بالهوية اللي عايز توصللها.

اللبس الجديد ده هيساعدك تواصل مع الهدف اللي عايز توصلله وتبقى متمسك بيه، وده هيخفف من التشتت العقلي ويساعدك تتمسك بالقرارات اللي اتخذتها.

5.اخلق عادات جديدة 

العادات بتكون دايمًا حاجة مهمة جدًا في حياتنا لأنها اللي بتبنينا وبتشكل شخصيتنا ممكن تحاول تخلق لنفسك عادات جديدة مفيدة مثلا اصحي بدري، اقري كتب، العب رياضة او أيا كان العادات الي هتختارها، الأهم إننا نختار عادات تعمل على تطويرنا وتحسين حياتنا، ونكون متمسكين بيها على المدى الطويل.

في النهاية تغير شخصيتك مش بس كلمة وخلاص لا تغيير شخصيتك وتطوير نفسك دا مش حاجة بسيطة دا رحلة كاملة ولازم تكون مستعد لها بكل الجدية والاجتهاد، دايماً لازم تفكر إن التطور اللي هتحققه مش هيحصل في يوم وليلة، دا محتاج وقت وتركيز.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-