10 تريكات بسيطة للاستفادة القصوى من يومك

كلنا عايزين نعيش حياة مرتبة ونستفيد من وقتنا أحسن استفادة، صح؟ يبقى أهم حاجة إننا نعرف ندير وقتنا بشكل صحيح، وعشان كده جبتلك النهاردة مقال عن 10 تريكات بسيطة للاستفادة القصوى من يومك، كل دول الحاجات دي هتغير حياتك للأفضل وهنتكلم عنهم بالتفصيل عشان نعمل تغيير حقيقي في حياتك.

1.ضبط دورات نومك

من ضمن 10 تريكات بسيطة للاستفادة القصوى من يومك النوم وعشان كدا لازم تضبط دورات نومك عشان تكون أكتر حيوية، في مجموعة حاجات بسيطة بتساعدك تاخد أقصى استفادة من يومك كمان المؤسسة الوطنية للنوم بتنصح بعدد ساعات نوم معينة ومش بس كده، النوم مش بس ليه تأثير على جسمك، لكن ليه تأثير كبير على دماغك. 

فيه أربع مراحل للنوم: النوم الخفيف في المرحلتين الأولى والثانية، والنوم العميق في المرحلة الثالثة، اللي فيه بتتباطأ موجات المخ وبتصعب عليك تصحى، وفي المرحلة الرابعة بتبدأ حركة العين السريعة بعد حوالي ساعة ونص وده يعني لو نمت ساعة ونصف أو ٣ أو ٤ ساعات ونصف أو ٦ أو ٧ ساعات ونصف، هتصحى بنشاط وحيوية.

2.ضبط المخ

ضبط المخ بيساعدك تكون أكثر فعالية وسعادة في حياتك، في الصبح بيبقى النور شغال ولما العصر بيجي يبقى الشمس بتخش لفوق ولما بيجي الليل بيكون النجوم واضحين علشان كدا مخنا بيفهم إنه دلوقتي النهار ولا الليل. 

النوع الأول من الخلايا دي هو اللي بيكون حساس جدًا للضوء ودوره بيتمثل في تلقي الإشارات الضوئية وتحويلها إلى معلومات يمكن للدماغ استخدامها لفهم امتى النهار وامتى الليل، الخلايا دي بتسمى "خلايا عقدية شبكية حساسة للضوء"، وهي اللي بتساعد الدماغ في تحديد فترات النشاط والراحة بناءً على وجود الضوء.

النوع الثاني من الخلايا بيكون له دور مختلف، وهو مرتبط بأنماط العمل والنوم للأشخاص اللي بيعملوا ليلاً، مثل العاملين في الورديات الليلية أو اللي بيمارسوا أنشطتهم في الليل بشكل عام.

موضوع ضبط المخ مش بس عشان تعرف تفرق بين الليل والنهار، لا، ده مهم جدًا لحياتكم كلها، لما تضبط مخك، بتقدر تدير حياتك بطريقة أفضل، تقدر تتعلم، تتذكر، وتتفاعل بشكل أفضل مع الناس والمواقف اللي حوليك.

3.تقليل الضوء الأزرق

وتعتبر هذه التركاية من أهم 10 تريكات بسيطة للاستفادة القصوى من يومك، حيث يجب تقليل الضوء الأزرق 

مهم جدًا نضبط مخنا ونهتم بصحته، وأحد أهم حاجات في الضبط ده هو تقليل الضوء الأزرق وده لأنه بيأثر على دورة النوم وعلى صحة عيونا بشكل كبير.

بننصح إنك تقلل استخدام الهاتف والشاشات اللمسية قبل النوم وتقفل الموبيل على الأقل قبل الساعة ١١ بالليل، وتحاول متسهرش عليه لأن ده هيضرك في المدى البعيد.

بالتالي، لو عايز تستفيد من يومك وتكون نشيط، متستهلكش الضوء الأزرق بشكل زيادة وخليك منتبه لصحة مخك وعينيك.

4.لما تقع قوم تاني

يمكن تكون اهم تريكة من ضمن ال 10 تريكات بسيطة للاستفادة القصوى من يومك عشان المحاولات الكثيرة الفاشلة تجعلك أفضل بكثير، فلو اختلط نظام نومك لا تقلق أنت هنا تزيد نسبة نجاحك، فيجب الرجوع مرة أخرى بمحاولة جديدة ولابد أن يكون لديك مرونة. 

لما تواجه صعوبات وتوقعاتك تبوّء، متيأسش ولا تتحامل علي نفسك بأن الأمور انتهت، الفشل مش نهاية العالم بالعكس هو فرصة لتجربة طرق جديدة ولتعلم من الأخطاء حيث ان كل محاولة فاشلة بتكون درس جديد، بتعلمك حاجة جديدة عن نفسك وعن الطريقة الصحيحة لتحقيق أهدافك.

النجاح مبني على الصمود والإصرار مش مبني علي فكرة عدم وجود فشل لازم تفكر في الفشل كفرصة للنمو، وانظر إلى كل تحدي كفرصة لتحقيق التغيير والتطوير.

5.لو انت فريلانسر

لو أنت فريلانسر، متقلقش من السهر! الإبداع مش متوقف على السهر بالمرة، بالعكس، في فترة من الفجر للظهر بتكون فرصة ذهبية لتحقيق الكثير من الإنجازات، في الوقت ده، بتقدر تطلع بأفكار جديدة وتنجز الكثير من الشغل بطريقة سريعة وفعالة فلازم تستغل الوقت ده بشكل جيد وتعمل على تحقيق أهدافك بكل قوة واجتهاد.

6.التدوين 

فهو من أفضل 10 تريكات بسيطة للاستفادة القصوى من يومك ومعناه أنك تقوم بعمل نوتة خاصة بالنوم وقلم تحبه وكل يوم قبل ما تنام تفكر إزاي هتقوم بدري، وتخطط ليومك اللي بعديه.وكل يوم قبل ما تنام اكتب كل اللي حصل معاك في اليوم وحاول تحافظ على كتابة النوم ده يوميًا عشان تكتشف أفكارك ومشاعرك اللي ممكن متقدرش تحكيها مع حد تاني.

7.قيلولة الضهر 

القيلولة فعلاً بتعمل عجايب! لو نمت قيلولة يبقى يومك زاد واحد، بتفتح عينك تاني وإحساسك كأنه يوم جديد تمامًا، بس لازم تلتزم بشروطها عشان تستفيد منها بجد لأنها بتساعد جسمك يرجع نشاطه تاني، وبتحسن مزاجك وتزيد إبداعك في اليوم اللي بعديه.  

8.قهوة العصر

ممكن تفكر قهوة العصر مجرد مشروب بسيط، بس هي في الحقيقة بتقدم فوايد كتير للجسم والعقل. فقهوة العصر بتعمل على تنشيط الجسم وزيادة الانتباه، وبتحسن من أداء الدماغ وتركيزك، وده بيساعدك تكون أكتر إنتاجية في باقي اليوم. عشان تستفيد قدر من يومك.

9.الخروج من البيت 

من الأفضل جدًا للواحد إنه يخرج من البيت عشان يبسط نفسه، لما بتقعد طول النهار في البيت بتبقى حالتك مش حلوة ونشاطك بيضيع لأنك محصور بين أربع حيطان فالأحسن إنك تتفاعل مع ناس وتخرج معاهم وعشان الخروج بيفيد جسمك ومزاجك وحالتك النفسية بشكل كبير.

10.خلي صباحك استثنائي 

لازم تبدأ يومك بروتين صباحي مضبوط، يكون أول حاجة تعملها لما تصحى، عشان تحط نفسك في حالة نشاط وتبتدي تعمل كل الحاجات اللي نفسك فيها تحققها.

وبكده نخلص المقال وبيننا الحاجات اللي ممكن تعملها عشان تاخد أقصى استفادة من يومك، عشان كده شرحنالك اهم 10 تريكات بسيطة للاستفادة القصوى من يومك دي واحنا في النهاية ننصحك بجدية إنك تجربها عشان تعمل يومك مختلف ومميز عن الناس اللي حواليك.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-